Βελγικές εταιρείες «σπάζουν» το εμπάργκο όπλων στην Τουρκία - Θόρυβος για τα μεταγωγικά Airbus που πετούν στη Λιβύη

Θανάσης Αργυράκης 08-12-2020 08:08 Τελευταία ενημέρωση: 08-12-2020 08:08
Βελγικές εταιρείες «σπάζουν» το εμπάργκο όπλων στην Τουρκία - Θόρυβος για τα μεταγωγικά Airbus που πετούν στη Λιβύη
Το εμπάργκο όπλων, το οποίο έχει επιβάλλει ήδη από τον Οκτώβριο η φλαμανδική κυβέρνηση στο Βέλγιο, έχει «παραθυράκια»

Το εμπάργκο όπλων, το οποίο έχει επιβάλλει ήδη από τον Οκτώβριο η φλαμανδική κυβέρνηση στο Βέλγιο, έχει «παραθυράκια», τα οποία φροντίζουν να «σπάζουν» βελγικές εταιρείες, όπως αποκαλύπτει ο φλαμανδικός Τύπος.

Μπορεί να μην είναι γνωστό στην ελληνική κοινή γνώμη, αλλά, από τον Οκτώβριο του 2019, οπότε η Τουρκία εισέβαλε για τρίτη φορά στη Συρία, υποστηρίζοντας τζιχαντιστικές δυνάμεις εναντίον των Κούρδων της Συρίας, όπως αναφέρει η εφημερίδα, Βrussels Τimes, ο Φλαμανδός πρόεδρος, Jan Jambon, «πάγωσε» όλες τις άδειες της φλαμανδικής κυβέρνησης για εξαγωγή στρατιωτικού εξοπλισμού στην Τουρκία.

Όπως αποκαλύπτεται τώρα, όμως, βελγικές εταιρείες συνεχίζουν να προμηθεύουν την Τουρκία με εξαρτήματα και ανταλλακτικά για τα μεταγωγικά αεροσκάφη της Airbus, τύπου A400M, τα οποία η Άγκυρα χρησιμοποιεί συστηματικά για τις μεταφορές οπλικών συστημάτων και προσωπικού σε εμπόλεμες ζώνες, όπως η Λιβύη, και, κατά τον βελγικό Τύπο, στον Καύκασο, στον πόλεμο ανάμεσα στο Αζερμπαϊτζάν και στην Αρμενία.

Η Τουρκία, ως γνωστόν, ανοικτά έχει ταχθεί υπέρ του Μπακού, ενώ, κατά τον βελγικό Τύπο, με αυτού του τύπου τα αεροσκάφη, μετέφερε εκεί και Σύρους μισθοφόρους.

Να σημειωθεί ότι και στον γερμανικό Τύπο έχει προκληθεί θόρυβος από τις συνεχείς πτήσεις Airbus A400M, το τελευταίο διάστημα προς τη Λιβύη. Σε μια περίοδο, μάλιστα, όπως σημειώνει το περιοδικό, Stern, που διεξάγονται διαπραγματεύσεις μεταξύ των αντιμαχομένων πλευρών για ειρηνική διευθέτηση του λιβυκού εμφυλίου, υπό τον ΟΗΕ.

Στη Λιβύη νοτίως της Κρήτης

Tα διαρκή πήγαινε - έλα των τουρκικών μεγαγωγικών αεροσκαφών παρουσίασε πρόσφατα το lawandorder.gr.

Τα τουρκικά μεταγωγικά αεροσκάφη πετούν προς τη Λιβύη, στον εναέριο χώρο, ανάμεσα στην Κύπρο και την Κρήτη.

Ως επί το πλείστον πετούν νοτίως της Κρήτης, στον διεθνή εναέριο χώρο, χωρίς να καταθέτουν σχέδια πτήσεις.

Να σημειωθεί, ωστόσο, πως «πολιτικά» μεταγωγικά αεροσκάφη, τα οποία έχει μισθώσει η Τουρκία από άλλες χώρες, πετούν, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, μέσω του ελληνικού FIR για να καταλήξουν στη δυτική Λιβύη.

Στη θάλασσα, η ΕΕ έχει σχηματίσει τη ναυτική δύναμη, «Ειρήνη», που έχει ως αποστολή της την τήρηση των αποφάσεων του ΟΗΕ για εμπάργκο όπλων στη Λιβύη.

Ωστόσο, για τις μεταφορές που κάνει από αέρος η Τουρκία, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη. Έτσι, καταφέρνει να «σπάζει» ανενόχλητη το εμπάργκο όπλων που έχει αποφασίσει ο ΟΗΕ για τη Λιβύη.

«Παραθυράκια»

Τώρα, το βελγικό εκδοτικό συγκρότημα, De Morgen, αποκαλύπτει ότι βελγικές εταιρείες συνεχίζουν να υποστηρίζουν τα τουρκικά Airbus A400M, ενώ παραθέτει το αίτημα φιλειρηνικών οργανώσεων για να επιβληθεί ολοκληρωτικό εμπάργκο όπλων στην Τουρκία.

Η υποστήριξη των τουρκικών, Airbus A400M, σημειώνει η εφημερίδα, γίνεται χάρις στα «παραθυράκια» που υπάρχουν, όπως εξαιρέσεις από τα εμπάργκο χωρών - μελών του ΝΑΤΟ, καθώς και μέσω άλλων περίεργων «δρόμων».

Δεν αποκλείεται, μάλιστα, ο εξοπλισμός να παραδίδεται στην Τουρκία, μέσω Ισπανίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, απαντώντας σε ερώτηση που υπέβαλε στη φλαμανδική Βουλή, η βουλευτής του Εναλλακτικού Σοσιαλιστικού Κόμματος, Annick Lambrecht, ο Φλαμανδός πρόεδρος ανέφερε ότι τα ανταλλακτικά για τα A400M δεν παραδίδονται στην Τουρκία, αλλά σε εργοστάσιο στην Ισπανία. Πρόσθεσε, δε, ότι δεν είναι για αεροσκάφη ειδικά της Τουρκίας.

Μια αναφορά που δεν μπορεί παρά να γεννά ερωτηματικά τόσο για την Ισπανία, όσο και συνολικότερα για την ευρωπαϊκή βιομηχανία κατασκευής αεροσκαφών, Airbus.

Να σημειωθεί πως η Αθήνα, ενόψει της Συνόδου Κορυφής της ΕΕ, την Πέμπτη και την Παρασκευή, όπου αναμένεται να συζητηθεί το θέμα της Τουρκίας, φέρεται διατεθειμένη να θέσει ζήτημα εμπάργκο συγκεκριμένων όπλων στην Τουρκία.

Εκτός της συνολικότερης απροθυμίας, όμως, ευρωπαϊκών χωρών να σταματήσουν τα «εξοπλιστικά ντηλ» τους με την Τουρκία, όπως η Γερμανία (6 υποβρύχια 214) και η Ισπανία (ελικοπτεροφόρο «Ανατολού), η περίπτωση του Βελγίου δείχνει ότι η ΕΕ στο θέμα των εμπάργκο μάλλον είναι ... σουρωτήρι.

Πολύ περισσότερο ότι, ακόμα κι' αν η ηγεσία της ΕΕ δώσει «οδηγία» για εμπάργκο, είναι αμφίβολο εάν θα τηρηθεί από τα κράτη - μέλη της, τα οποία έχουν κλείσει μεγάλες εξοπλιστικές μπίζνες με την Άγκυρα.

Εξαιρέσεις

Ενδιαφέρουσα, όμως, είναι και η αποκάλυψη που έκανε ο Μπραμ Βράνκεν (Bram Vranken) της Vredesactie, που σημαίνει «Δίκτυο για την Ειρήνη», και είναι μια οργάνωση δικηγόρων και πολιτών κατά της βίας, μιλώντας στην εφημερίδα, De Morgen.

Ο ίδιος είπε ότι «υπάρχει μια εξαίρεση για τους συμμάχους του ΝΑΤΟ, όπως η Τουρκία», ενώ υπογράμμισε πως «οι τουρκικές στρατιωτικές ενέργειες στη Συρία, τη Λιβύη και το Ναγκόρνο Καραμπάχ δείχνουν ότι δεν είναι μια χώρα στην οποία μπορούν να γίνονται εξαγωγές, δίχως κανέναν έλεγχο. Είναι καιρός να καλύψουμε αυτό το κενό στη νομοθεσία», παρατήρησε.

Η Τουρκία, σημειώνει η De Morgen, δεν είναι η μόνη χώρα που χρησιμοποιεί το αεροσκάφος, αλλά είναι η χώρα που προκαλεί αυτή τη στιγμή τη μεγαλύτερη ανησυχία.

Η Άγκυρα χρησιμοποίησε το αεροσκάφος, σύμφωνα με την Vredesactie, για να μεταφέρει τζιχαντιστές αντάρτες από τη Συρία σε νέα πολεμικά μέτωπα, όπως το Αζερμπαϊτζάν και το Ναγκόρνο Καραμπάχ.

Επίσης, το A400M έχει χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά όπλων από την Τουρκία στη Λιβύη, κατά παράβαση του εμπάργκο όπλων του ΟΗΕ.

Όπως αναφέρει, επίσης, η εφημερίδα, το A400M είναι προϊόν μιας κοινοπραξίας έξι κρατών - μελών του ΝΑΤΟ, μεταξύ των οποίων το Βέλγιο και η Τουρκία.

Τονίζει, τέλος, ότι οι φλαμανδικές εταιρείες συνολικά εξήγαγαν ανταλλακτικά αξίας 86 εκατομμυρίων ευρώ από τότε που ξεκίνησε η παραγωγή, το 2013.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Copyright © 2019 LawAndOrder.gr

iblogo