Ένα βήμα πιο… κοντά στα ελληνογαλλικά!

Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης 13-02-2020 07:42
Ένα βήμα πιο… κοντά στα ελληνογαλλικά!
Τα επτά θέματα της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας-Γαλλίας με την τεράστια δυναμική

Στις 24 Φεβρουαρίου φτάνει στην Αθήνα για επίσημη ανταποδοτικού χαρακτήρος επίσκεψη η Υπουργός Αμύνης της Γαλλίας Φρανσουάζ Παρλί, η οποία θα έχει εκτενείς και διεξοδικές συνομιλίες με τον Έλληνα ομόλογό της Υπουργό Εθνικής Αμύνης Νικόλαο Παναγιωτόπουλο.

Η επίσκεψη αυτή και οι συναντήσεις που θα πραγματοποιηθούν, τόσον οι κατ’ ιδίαν μεταξύ των υπουργών, όσο και των επικεφαλής των αντιστοίχων αντιπροσωπειών, θεωρείται κομβικής σημασίας για την περαιτέρω βελτίωση και εξέλιξη της ελληνογαλλικής αμυντικής συνεργασίας, που ήδη είναι σε ένα πάρα πολύ καλό επίπεδο.

Μία επίσκεψη που θεωρείται ο «επιχειρησιακός βραχίονας» που προωθεί και εξειδικεύει τα όσα συζήτησαν (και συμφώνησαν) ο Γάλλος Πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν με τον Έλληνα Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, κατά την πρόσφατη – δεύτερη – επίσκεψη του τελευταίου στο Παρίσι.

Υπάρχουν μία σειρά πολύ σημαντικών θεμάτων αμυντικής συνεργασίας, που έχουν τεράστια δυναμική και μπορούν να προωθήσουν και άλλο τις διμερείς σχέσεις. Έχουμε και λέμε.

1) Θέματα ασφάλειας στην περιοχή του Αιγαίου αλλά και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, ιδιαιτέρως στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας.

2) Παρουσία του γαλλικού πυρηνοκίνητου αεροπλανοφόρου “Charles de Gaulle” στην κυπριακή ΑΟΖ, το οποίο μάλιστα συνόδευε επί μία εβδομάδα ως μέλος της Ομάδος Μάχης του, η ελληνική φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ».

3) Συμμετοχή για πρώτη φορά της Γαλλίας στη μεγάλη διεθνή, διακλαδική, άσκηση «Μέγας Αλέξανδρος 2020», που διήρκεσε από 27 Ιανουαρίου μέχρι και 10 Φεβρουαρίου σε όλη την έκταση του FIR Αθηνών με δύο αποβατικές ενέργειες σε Σκύρο και Άγιο Ευστράτιο και συμμετοχή ελληνικών, αμερικανικών και γαλλικών δυνάμεων.

4) Συμμετοχή για πρώτη φορά της φημισμένης γαλλικής Αεροπορίας, της Armee de l’Air, στη μεγάλη πολυεθνική, διακλαδική, άσκηση «Ηνίοχος 2020», που πραγματοποιείται υπό τον επιχειρησιακό έλεγχο του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας σε όλο το εύρος του FIR Αθηνών, με τα υπερσύγχρονα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη Rafale.

5) Το θέμα της «εν συνεχεία υποστηρίξεως»  (“Follow-On-Support”/FOS) των μαχητικών αεροσκαφών Mirage-2000/-5 της ΠΑ, που μετά από πολύ καιρό είχε αίσιο τέλος, «τρέχει» ήδη και τα πολύτιμα μαχητικά της ΠΑ, με τα ακόμα πιο πολύτιμα και μοναδικά στρατηγικά τους όπλα που μπορούν να μεταφέρουν, ξαναβρίσκουν σιγά-σιγά τις προ ετών επιχειρησιακώς αποδεκτές διαθεσιμότητές τους.

6) Το θέμα της ολοκληρώσεως – επιτέλους – του «στοιχειωμένου» προγράμματος του μεταφορικού ελικοπτέρου ΝΗ-90, που τόσο πολύ έχει ανάγκη η Αεροπορία Στρατού και οι Δυνάμεις Ειδικών Επιχειρήσεων, καθώς από τα 20 που έχουμε παραγγείλει το μακρινό…2003 μέχρι σήμερα έχουν παραληφθεί μόλις 14 από τα οποία μόνο ένα (από τα τέσσερα συνολικώς) Ειδικών Επιχειρήσεων!

7) Το θέμα της αποκτήσεως δύο (σε πρώτη φάση) με δικαίωμα προαιρέσεως (option) για άλλες δύο, φρεγατών τύπου [email protected] είναι σε προχωρημένο επίπεδο, με την υπογραφή στο Παρίσι της «Επιστολής Προθέσεων» (“Letter of Intent”/LOI) από τους ΥΠΑΜ των δύο χωρών Ν.Παναγιωτόπουλο και Φλ.Παρλύ, κατά την εκεί επίσημη επίσκεψη του πρώτου στις 10 Οκτωβρίου 2019. Ενέργεια, που μπορεί νομικώς να μην είναι δεσμευτική για την ελληνική πλευρά, σηματοδοτεί όμως την επίσημη έναρξη εκδηλώσεως «ενδιαφέροντος»  για το πρόγραμμα από την Αθήνα. Βεβαίως ο ΥΕΘΑ έχει δηλώσει ότι «Έχει πολλή δουλειά ακόμα το ζήτημα των φρεγατών [email protected]», αλλά – συμφώνως με γαλλικές πηγές – οι Γάλλοι πιέζουν ώστε η Ελλάδα να προχωρήσει στην υλοποίηση της συμφωνίας μέχρι τις αρχές του 2020, ώστε η τρόπιδα της δεύτερης φρεγάτας, μετά την πρώτη που ήδη κατασκευάζεται στη Γαλλία για το Γαλλικό Ναυτικό, να τεθεί στη ναυπηγική κλίνη αργότερα εντός του 2020, ώστε να παραδοθεί στο ΠΝ το 2024 με τη δεύτερη ελληνική να ακολουθεί το 2026.

Επομένως, χρονικώς τώρα είμαστε σε κομβικό σημείο που πρέπει να ληφθούν αποφάσεις ώστε το ΠΝ να έχει την πρώτη νέα του φρεγάτα μετά από μία τετραετία. Και όλα αυτά βεβαίως αν σε πρώτη τουλάχιστον φάση «υιοθετηθεί» το γαλλικό «πακέτο» που θα «φορέσει»  η πρώτη γαλλική φρεγάτα ώστε να εξοικονομηθεί πολύτιμος χρόνος, κάτι για το οποίο όμως δεν φαίνεται να συμφωνεί το ΠΝ που έχει τη δική του πρόταση η οποία όμως αν υλοποιηθεί ουσιαστικά δημιουργεί ένα «νέο» σκάφος με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς κόστους/χρόνου παραδόσεως. Να δούμε λοιπόν αν θα γίνουν αμοιβαίες υποχωρήσεις και από τις δύο πλευρές για τη λήψη της τελικής αποφάσεως, που όπως γίνεται πάντα είναι στο υψηλότερο δυνατό, πολιτικό, επίπεδο.

Ίδωμεν...

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Copyright © 2019 LawAndOrder.gr

iblogo