Υπουργείο Ναυτιλίας: Άμεση προτεραιότητα το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης του Λιμενικού

Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης 01-08-2019 13:39
Υπουργείο Ναυτιλίας: Άμεση προτεραιότητα το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης του Λιμενικού
Σημαντικές καθυστερήσεις αλλά και (επιτέλους) σημαντικές πρωτοβουλίες για να προχωρήσει ένα έργο ύψιστης σημασίας

Ένα έργο που έπρεπε να έχει προχωρήσει με φρενήρεις ρυθμούς, λόγω της σπουδαιότητός του αλλά και της γεωγραφικής – κομβικής – θέσεως της Ελλάδος, στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων και με χιλιάδες νησιά στο Αρχιπέλαγός της, το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλασσίας Επιτηρήσεως (ΕΣΟΘΕ) του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ) δεν είχε προχωρήσει με τους ρυθμούς που έπρεπε και επειδή τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, αποτέλεσε το αντικείμενο ειδικής συσκέψεως που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 29 Ιουλίου 2019, υπό τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Πλακιωτάκη και τη συμμετοχή των αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων.

Συμφώνως με πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας, ο Υπουργός έδωσε συγκεκριμένες οδηγίες για την υλοποίηση του έργου εντός  των προβλεπόμενων προθεσμιών, ενώ το συγκεκριμένο έργο είναι πλέον σε άμεση προτεραιότητα.

Ας δούμε λοιπόν τι είναι αυτό το ΕΣΟΘΕ του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, και το γιατί είναι τόσο σημαντικό για τη χώρα μας.

Ο σκοπός και η αποστολή της αποκτήσεως αρχικώς και της επιχειρησιακής αξιοποιήσεως εν συνεχεία του ΕΣΟΘΕ είναι «η έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ (Maritime Domain Awareness) σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως. Με αυτόν τον τρόπο το ΕΣΟΘΕ θα συμβάλλει ενεργά στην προστασία των εξωτερικών θαλασσίων συνόρων της ΕΕ, στην πάταξη κάθε μορφής εγκληματικότητας καθώς και στην προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα» σημειώνουν οι ίδιες πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται στα 62 εκατ. ευρώ και η διάρκεια υλοποιήσεώς του είναι 28 με 30 μήνες από την υπογραφή της σχετικής συμβάσεως. Για τη διασφάλιση της εμπιστευτικότητος των τεχνικών προδιαγραφών και τη διευκόλυνση της διενέργειας αυτοψιών στα σημεία εγκαταστάσεώς του από τους υποψηφίους οικονομικούς φορείς έχει επιλεγεί η κλειστή διαγωνιστική διαδικασία (σε 2 φάσεις) και η εξαίρεση από το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ).

Συγκεκριμένως, η προαναφερθείσα διαγωνιστική διαδικασία προβλέπει την έκδοση του πρώτου σκέλους της προκηρύξεως με τις προϋποθέσεις συμμετοχής και την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής από τους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς εντός προθεσμίας τουλάχιστον 30 ημερών. Ακολούθως, παραδίδεται το δεύτερο σκέλος της προκηρύξεως, που περιλαμβάνει και τις τεχνικές προδιαγραφές, μόνο στις εταιρείες που πέρασαν επιτυχώς από το πρώτο στάδιο.

Τελικώς, στις 14 και στις 28 Ιουνίου 2019 αντίστοιχα, μετά από σημαντική καθυστέρηση, και λίγες μόνο ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές της 7 Ιουλίου 2019, εκδόθηκαν από την Υπεύθυνη Αρχή του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας (ΤΕΑ), τόσο η απόφαση χορηγήσεως επιδοτήσεως, όσο και η συμφωνία επιδοτήσεως δράσεως ΜΟΝΟ για το κύριο μέρος του προγράμματος, ύψους 50 εκατ. Ευρώ, καθώς κρίθηκε αδύνατη η εμπρόθεσμη ολοκλήρωση και πληρωμή του έργου εντός της επιλέξιμης περιόδου του Ταμείου, ήτοι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022, υποστηρίζεται από τις ίδιες πηγές του Υπουργείου Ναυτιλίας. Που προσθέτουν: «Το υπολειπόμενο ποσό των 12 εκατ. Ευρώ εγγράφεται προσωρινά στο εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Η ένταξη στο συγχρηματοδοτούμενο και στο εθνικό σκέλος του ΠΔΕ ολοκληρώθηκε την 3 και 4 Ιουλίου 2019 αντίστοιχα».

Και καταλήγουν ως εξής: «Επισημαίνεται ότι είναι κρίσιμο να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός το ταχύτερο δυνατό, τουλάχιστον του πρώτου σκέλους, ώστε να συμβασιοποιηθεί το έργο μέχρι το Σεπτέμβριο 2020 και να αποφευχθεί το ενδεχόμενο απώλειας μέρους της χρηματοδότησης. Δυστυχώς χάθηκε πολύτιμος χρόνος και στο παραπέντε κινήθηκαν όλες οι διαδικασίες για την διασφάλιση της χρηματοδότησης».

Μάλιστα. Πως το λέει ο (συνήθως) σοφός λαός μας; «Τρεχάτε ποδαράκια μου»!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Copyright © 2019 LawAndOrder.gr

iblogo