• Άρθρα
  • Ετικέτες
  • Αρθρογράφοι

Εισαγγελέας για Μάτι: «Ακόμα και τη διαχείριση της κυκλοφορίας, την έκαναν πανικόβλητοι πολίτες» - Κανένα σχέδιο διάσωσης

Κατερίνα Μάνθου 12-10-2021 21:05 Τελευταία ενημέρωση: 12-10-2021 21:06
Η φωτιά στο Μάτι το 2018 / Φωτογραφία: Eurokinissi
Εισαγγελέας για Μάτι: «Ακόμα και τη διαχείριση της κυκλοφορίας, την έκαναν πανικόβλητοι πολίτες» - Κανένα σχέδιο διάσωσης
Οι απίστευτες απαντήσεις των τηλεφωνητών του «199»

Δεν έχουν τέλος οι αποκαλύψεις για τα όσα έγιναν το απόγευμα της 23ης Ιουλίου του 2018 στο Μάτι, όταν η πύρινη λαίλαπα που ξέσπασε οδήγησε στο θάνατο 102 συνανθρώπους μας, κατέστρεψε χιλιάδες στρέμματα δάσους και κόπους μιας ζωής.

Η έλλειψη σχεδίου διάσωσης των ανθρώπων που εγκλωβίστηκαν στο Μάτι, χωρίς κανείς αρμόδιος να αναλάβει έστω τη διαχείριση της κυκλοφορίας για να απεγκλωβιστούν παραθεριστές και κάτοικοι, αποτυπώνεται ξεκάθαρα στην πρόταση του εισαγγελέα Γεώργιου Πολυκράτη.

Τι αναφέρει ο Εισαγγελέας στην πρότασή του

Με αυτήν ο εισαγγελέας ζητεί να δικαστούν από το αρμόδιο δικαστήριο 27 άτομα για τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο δια παραλείψεως και σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο δια παραλείψεως. Μετά την υποβολή της εισαγγελικής πρότασης, για το θέμα της παραπομπής η μη των κατηγορουμένων σε δίκη θα αποφανθεί με βούλευμά του το δικαστικό συμβούλιο.

Συγκεκριμένα, ο εισαγγελέας στην πρότασή του, αναφέρεται σε λάθη που έγιναν στη διαχείριση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, κατά τις κρίσιμες ώρες με αποτέλεσμα, όπως αναφέρει, «να εισέλθει μεγάλος αριθμός οχημάτων στο Μάτι, πλέον αυτών που ήδη υπήρχαν εκεί και κινούνταν ή ήταν σταθμευμένα και κινήθηκαν στην συνέχεια, όταν οι κάτοικοι προσπαθούσαν, υπό το κράτος του πανικού, να απομακρυνθούν από την περιοχή». Στην πρότασή του ο κ. Πολυκράτης αναφέρει επίσης, πως «η κίνηση των οχημάτων γινόταν άτακτα, με συνέπεια να δημιουργηθεί κυκλοφοριακή συμφόρηση στους στενούς δρόμους και τελικά να εγκλωβιστούν τα οχήματα και οι επιβαίνοντες σε αυτά».

Επιπλέον, σύμφωνα με τον εισαγγελέα το λιμεναρχείο Ραφήνας «δεν έδωσε εντολή στα πλοία της γραμμής, που κατέπλεαν από τις 17:30 και έπειτα, όταν δηλαδή η πυρκαγιά από τον οικισμό Νταού Πεντέλης ήταν οπωσδήποτε ορατή από τους καπνούς, να μην αποβιβαστούν οχήματα και επιβάτες στον λιμένα της Ραφήνας, αλλά στον πλησιέστερο λιμένα ή σε κάθε περίπτωση να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, έτσι ώστε να κινηθούν όλα τα οχήματα και οι επιβάτες, ανεξάρτητα από τον προορισμό τους, υποχρεωτικά προς Αρτέμιδα».

Από την πρόταση του εισαγγελέα ξεχωρίζει, εξάλλου, και η αναφορά του για έλλειψη χειριστών τηλεφωνητών, έλλειψη συνεννόησης αξιωματικών και κυρίως για ανυπαρξία σχεδίου διάσωσης ανθρώπων. Στην πρόταση που υπέβαλλε προς το δικαστικό συμβούλιο ο εισαγγελικός λειτουργός αναφέρει χαρακτηριστικά: «Κατόπιν κλήσεων στο 199 από πολίτες, οι οποίοι ανέφεραν σοβαρά και κρίσιμα περιστατικά για ανθρώπους, που κινδύνευε η ζωή τους από την εξελισσόμενη πυρκαγιά στους οικισμούς Νέος Βουτζάς, Μάτι και Κόκκινο Λιμανάκι, στις περισσότερες περιπτώσεις, αντί να προωθηθούν πυροσβεστικές δυνάμεις στις συγκεκριμένες διευθύνεις των κινδυνευόντων ατόμων για την διάσωσή τους, οι τηλεφωνητές - χειριστές του 199 δεν ενήργησαν προς διάσωση των ατόμων που κινδύνευαν από την πυρκαγιά, αλλά διαβίβαζαν τα περιστατικά αυτά στις αστυνομικές δυνάμεις, οι οποίες αφενός δεν είχαν σχετική αρμοδιότητα, αφετέρου δεν διέθεταν γνώσεις και μέσα, για να προβούν σε διάσωση ατόμων από πυρκαγιά».

Μάλιστα, ο εισαγγελέας παραθέτει τρεις χαρακτηριστικές περιπτώσεις: «α) περίπτωση κατά την οποία άτομα, που βρίσκονταν εντός οικίας στην οδό Κουντουριώτη αρ. 27 στον Νέο Βουτζά και εξωτερικά αυτής καίγονταν τα πάντα, ακόμη και το αυτοκίνητό τους, επικοινωνούν με το «199», στις 18:13:45, αναφέροντας κατά λέξη: «Γύρω γύρω τώρα καίγονται όλα, θα έχουν καεί όλα εμείς, είμαστε μέσα, έχει πολύ καπνό ... Χάλασε το αυτοκίνητό μας, κάηκε, τι λέτε τώρα;», και ο χειριστής - τηλεφωνητής του «199» απάντησε: «Σιγά σιγά προς την παραλία δεν μπορείτε να πάτε; Έχετε αυτοκίνητο;» και μία γυναίκα του απάντησε: «Όχι ρε παιδιά, αφού έχω μωρό δεκατριών μηνών και πώς θα αναπνεύσει λίγο, δεν ξέρω, κάντε κάτι». Ακολούθως, στις 18:15:36, ο χειριστής - τηλεφωνητής του «199», αντί να προβεί στην αποστολή δυνάμεων για την διάσωση των κινδυνευόντων στην ως άνω οικία, διαβιβάζει το συμβάν στο Κ.Ε.Π.Π. αναφέροντας: «Ο Δήμος δεν μπορεί να βάλει ένα αυτοκίνητο να βοηθήσει; τα δικά μας σβήνουν» και το Κ.Ε.Π.Π. απαντά: «Ναι παιδιά, όμως δεν γίνεται όλοι εσείς να παίρνετε μόνο το δικό μου τηλέφωνο ... Έχει και δίπλα τρία τέσσερα εδώ πέρα» και συνεχίζοντας αναφέρει: «Αυτή η κυρία δεν γίνεται να πάρει τηλέφωνο το εκατό να πάει ένα περιπολικό; αυτά που είπε σε εσένα δεν μπορούσε να τα πει στο εκατό; β) Στην οδό Μυκόνου αρ. 41 στο Μάτι, όταν πολίτης ειδοποίησε, στις 18:57:03, το «199» για τον κίνδυνο που αντιμετώπιζαν τρεις γυναίκες στην ως άνω διεύθυνση, όπου εξωτερικά της οικίας καίγονταν τα δένδρα και ζήτησε βοήθεια για την διάσωση και μεταφορά τους σε ασφαλή περιοχή, του απάντησε ο τηλεφωνητής: «Ντάξει …, πάρα πολλά περιστατικά όμως που είναι έτσι αντίστοιχα με τα δικά σας και κατασκηνώσεις προσπαθούμε να εκκενώσουμε και γίνεται χαμός» και «Να σας πω, πάρτε και το εκατό την αστυνομία, αν μπορούν και αυτοί να κάνουν μεταφορά» γ) τέλος, όταν κάποια γυναίκα - υπάλληλος του ξενοδοχείου με την επωνυμία «RAMADA» ζήτησε από το «199» την εκκένωσή του, επειδή καίγονταν τα αυτοκίνητα στον εξωτερικό χώρο στάθμευσης του ξενοδοχείου, ο χειριστής - τηλεφωνητής του «199» κάλεσε το Κ.Ε.Π.Π., για να διαβιβάσει στην Αστυνομία το περιστατικό».

Πότε εκδηλώθηκε η πυρκαγιά

Επιπρόσθετα, στην πολυσέλιδη πρότασή του ο εισαγγελέας αναφέρεται και στον χρόνο έναρξης της φονικής πυρκαγιάς για να επισημάνει πως η αναγγελία της, έγινε με καθυστέρηση αρκετών λεπτών της ώρας. Υπογραμμίζει χαρακτηριστικά: «Ο χρόνος έναρξης της πυρκαγιάς προσδιορίστηκε από στις 16:15 έως τις 16:30, β) ο χρόνος, που καταγράφηκε η πυρκαγιά σε κάμερα ασφαλείας οικίας της περιοχής, ήταν στις 16:35 και γ) η αναγγελία του περιστατικού στο 199 Σ.Ε.Κ.Υ.Π.Σ./Ε.Σ.Κ.Ε. έγινε στις 16:41, ήτοι είχε ήδη παρέλθει χρόνος (μεταξύ 26 και 11 λεπτών) από την ώρα εκδήλωσης της πυρκαγιάς μέχρι την ώρα αναγγελίας της στο Πυροσβεστικό Σώμα».

Ακολούθως, ο εισαγγελέας διαπιστώνει πως η υπηρεσία με τα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (ΣμηΕΑ - drones), «έμεινε επιχειρησιακά ανεκμετάλλευτη την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς, ενώ η χρήση τους θα μπορούσε να παράσχει στο Ε.Σ.Κ.Ε. απευθείας εικόνες από τον τόπο της πυρκαγιάς, καθώς και σημαντικές πληροφορίες (σε πραγματικό χρόνο) για την συμπεριφορά της πυρκαγιάς, τον τρόπο εξάπλωσής της και άλλα δεδομένα, που θα συνέβαλαν στην λήψη ορθών επιχειρησιακά αποφάσεων».

Επιπλέον, ο κ. Πολυκράτης αναφέρει ότι η εντολή για γενική επιφυλακή των δυνάμεων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, δόθηκε με καθυστέρηση μιας ώρας. «Στις 17:30, μετά την έναρξη της πυρκαγιάς στην περιοχή Νταού Πεντέλης, διατάχθηκε από το Ε.Σ.Κ.Ε. γενική επιφυλακή για την δύναμη όλων των Υπηρεσιών του Π.Σ., πλην όμως η ως άνω ενέργεια ήταν απρόσφορη, καθώς είχε ήδη παρέλθει μία τουλάχιστον ώρα από την εκδήλωση της πυρκαγιάς», σημειώνει ο εισαγγελέας για να επισημάνει πως στην περιοχή επιχειρούσαν μόνο 13 πυροσβεστικά οχήματα. «Επισημαίνεται ότι από την ώρα αναγγελίας της πυρκαγιάς (16:41) μέχρι και 18:20, όταν δηλαδή το μέτωπο της πυρκαγιάς πέρασε σε διάφορα σημεία την Λ. Μαραθώνος με κατεύθυνση προς το Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι, ο συνολικός αριθμός των πυροσβεστικών υδροφόρων οχημάτων του Πυροσβεστικού Σώματος, που επιχειρούσαν στην περιοχή, ήταν μόνο 13, χωρίς μάλιστα να υπάρξει παρέμβαση των πυροσβεστικών δυνάμεων στον οικισμό Μάτι» υπογραμμίζει ο εισαγγελέας και προσθέτει: «Όπως μάλιστα προκύπτει από τα GPS των οχημάτων, το πρώτο υδροφόρο πυροσβεστικό όχημα στην Λ. Μαραθώνος και πιο συγκεκριμένα στο ύψος του συνοικισμού της Αγίας Βαρβάρας Ραφήνας αφίχθη στις 18:44, ενώ ένα άλλο πυροσβεστικό όχημα αφίχθη στην διασταύρωση Λ. Μαραθώνος και Φλέμινγκ στις 19:09, όταν πλέον ήταν πολύ αργά, διότι ήδη το πύρινο μέτωπο είχε περάσει την Λ. Μαραθώνος και εξαπλωνόταν ανεξέλεγκτα προς το Μάτι και το Κόκκινο Λιμανάκι».

Σχετικά με την αξιοποίηση και το συντονισμό των εναέριων μέσων, ο εισαγγελέας αναφέρει στην πρότασή του ότι τα πρώτα 20 κρίσιμα λεπτά της πυρκαγιάς στο Μάτι επιχειρούσε μόνο ένα ελικόπτερο.

Τέλος, να σημειωθεί ότι ανάμεσα στα 27 πρόσωπα για τα οποία ο εισαγγελέας ζητεί την παραπομπή τους σε δίκη συγκαταλέγονται τα ονόματα των Σωτήριου Τερζούδη (Αρχηγού Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος), Βασίλειου Ματθαιόπουλου (Υπαρχηγού Επιχειρήσεων του Πυροσβεστικού Σώματος), Ιωάννη Φωστιέρη (Διοικητή του Ε.Σ.Κ.Ε), Γεώργιου Πορτοζούδη (Διοικητή της Υ.Ε.Μ.Π.Σ.), Ιωάννη Καπάκη (Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας), Ρένας Δούρου (Περιφερειάρχη Αττικής), Ηλία Ψινάκη (Δημάρχου του Δήμου Μαραθώνος), κ.ά.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Aκολουθήστε το law&order.gr στο Google Newsγια να ενημερώνεστε για όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις σε Ελλάδα και όλο τον κόσμο στο law&order.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Copyright © 2019 LawAndOrder.gr

iblogo