14.6 C
Athens
13.1 C
Thessaloniki
Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
More

    Το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε αγωγή του Δημοσίου για επιστροφή χρηματοδότησης από Δήμο


    «Φρένο» στη δυνατότητα του δημοσίου να διεκδικήσει αποζημίωση από Δήμο ο οποίος διέθεσε κρατική χρηματοδότηση για άλλους σκοπούς από αυτούς για τους οποίους του χορηγήθηκε, έβαλε με απόφασή της η Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
    Ειδικότερα, με απόφασή του απέρριψε αγωγή που είχε καταθέσει το Δημόσιο κατά Δήμου, ζητώντας την επιστροφή ποσού των 279.428 ευρώ, για την αποκατάσταση ισόποσης ζημίας την οποία υπέστη από παράνομες πράξεις και παραλείψεις των οργάνων του Δήμου.
    Σύμφωνα με το ιστορικό της υπόθεσης, το δημόσιο είχε χρηματοδοτήσει το δήμο με το ποσό των 279.428 ευρώ προκειμένου να προβεί στην επισκευή υφιστάμενου κτηρίου, καθώς και στην κατασκευή νέου, προκειμένου να στεγασθεί το Τμήμα Συνοριακής Φύλαξης και Δίωξης παράτυπων μεταναστών της Ελληνικής Αστυνομίας.
    Ωστόσο, τα χρήματα αυτά διατέθηκαν από το δήμο για άλλους σκοπούς και όχι για την κατασκευή του κτιρίου για το οποίο χορηγήθηκαν. Μετά από αυτό, οι εκπρόσωποι του ελληνικού Δημοσίου προσέφυγαν κατά του Δήμου επικαλούμενοι αστική ευθύνη του για παράνομες ενέργειές του. Το Δημόσιο επικαλέστηκε τα άρθρα 105 και 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα.
    Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ενώπιον της οποίας έφτασε η υπόθεση απέρριψε την αγωγή του Δημοσίουως απαράδεκτη. Εξετάζοντας το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο η Ολομέλεια έκρινε πως δεν παρέχεται η δυνατότητα στο Δημόσιο, να στραφεί κατά Δήμου. Ακόμη, κρίθηκε πως στις περιπτώσεις αυτές το Ελεγκτικό Συνέδριο με τον καθιερωμένο έλεγχο που πραγματοποιεί, εκδίδει σε βάρος του Δήμου καταλογιστικές πράξεις ανάλογου ύψους με το ποσό της χρηματοδότησης, που διατέθηκε για άλλους σκοπούς και όχι για αυτούς που δόθηκε.
    Στη σχετική απόφαση που εξέδωσε η Ολομέλεια (201/2021) αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής: «Αν και, πράγματι, το γράμμα της διάταξης του άρθρου 106 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα δεν αποκλείει τη δυνατότητα του Δημοσίου να στραφεί κατά Δήμου για παράνομες ενέργειες αυτού που ζημίωσαν το Δημόσιο, εν τούτοις δεν επιτρέπει να αποδοθεί ότι με τα άρθρα 105 και 106 του ΕισΝΑΚ ρυθμίζονται και οι σχέσεις αποζημιωτικής ευθύνης μεταξύ φορέων δημόσιας εξουσίας…. Περαιτέρω, η ανάλογη εφαρμογή της διάταξης αυτής και στις σχέσεις μεταξύ φορέων δημόσιας εξουσίας δεν είναι επιτρεπτή δεδομένου ότι, κατά πάγια παράδοση του ελληνικού συνταγματικού και διοικητικού δικαίου, οι σχέσεις δημοσίου δικαίου υπάγονται σε ιδιαίτερο καθεστώς διεπόμενο από ειδικότερες γενικές αρχές και νομοθεσία, τέτοια δε σχέση εμφανίζεται ιδιαζόντως και στην κρινόμενη περίπτωση όπου ένας φορέας δημόσιας εξουσίας, το Δημόσιο, στρέφεται κατ’ άλλου, του Δήμου, επικαλούμενος παραβίαση από τον εν λόγω Δήμο, δημοσίου δικαίου υποχρέωσης αυτού».


    ΣΧΕΤΙΚΑ
    ΡΟΗ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

    ΑΠΟΨΕΙΣ

    ΔΗΜΟΦΙΛΗ