Οι αρχές που ορίζουν την υπαιτιότητα στα τροχαία ατυχήματα - Τι πρέπει να γνωρίζουμε

Newsroom L&O 21-01-2021 15:46
Οι αρχές που ορίζουν την υπαιτιότητα στα τροχαία ατυχήματα - Τι πρέπει να γνωρίζουμε
Πώς ξέρετε ποιος είναι πραγματικά υπεύθυνος σε περίπτωση ατυχήματος;

Όταν συμβαίνει ένα ατύχημα, η αρχική εκτίμηση είναι πάντα η συνυπευθυνότητα των δύο οδηγών, στη συνέχεια καταλήγουμε στον αναίτιο και στον υπαίτιο.

Γράφει ο Νίκος Μιχαλόπουλος

Η ευθύνη στα αυτοκινητιστικά ατυχήματα είναι συχνά αμφιλεγόμενη, δημιουργώντας ζητήματα που αφήνουν κάποιες ερμηνευτικές αμφιβολίες, ειδικά όσον αφορά τις ευθύνες του ενός ή του άλλου οδηγού.

Δεν είναι ασυνήθιστο να βρίσκετε σε μια διασταύρωση, πιθανώς στην έξοδο ενός χώρου στάθμευσης, όπου δύο αυτοκινητιστές διαφωνούν μετά από σύγκρουση των αυτοκινήτων τους. Φιλονικία σχετικά με την ευθύνη του συμβάντος και φυσικά, με αμοιβαίες κατηγορίες για την υπαιτιότητα.

Αλλά πώς ξέρετε ποιος είναι πραγματικά υπεύθυνος σε περίπτωση ατυχήματος μεταξύ δύο αυτοκινήτων; Ας δούμε τι προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία και πώς χρησιμοποιείται η νομολογία για τη ερμηνεία της.

Από την συνυπαιτιότητα έως την ολική ευθύνη με την παραβίαση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.

Από τη νομοθεσία προκύπτει γενικά, πως όταν συμβαίνει ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα, θεωρείται αρχικά ότι καθένας από τους εμπλεκόμενους οδηγούς έχει συμβάλει, στο ίδιο μέτρο με τον άλλο στην σύγκρουση, δηλαδή υπάρχει συνυπαιτιότητα. Με άλλα λόγια, η ευθύνη θεωρείται ότι κατανέμεται εξίσου μεταξύ των δύο οδηγών και συνεπώς και κάθε αποζημίωσης για ζημιά.

Για να διαπιστωθεί το πιθανό σφάλμα του ενός ή του άλλου οδηγού, χρησιμοποιούνται δύο αρχές. Καταρχάς, τα ευρήματα σχετικά με την παραβίαση κάποιου κανόνα του Κ.Ο.Κ. Στην πράξη, εάν ένας από τους δύο οδηγούς έχει παραβεί έναν ή περισσότερους κανόνες του κώδικα, είναι πιθανό ότι τον βαρύνει το 100% του ατυχήματος. Και φυσικά χρειαζόμαστε και απόδειξη της παραβίασης. Από αυτή την άποψη, τα παραδείγματα μπορεί να είναι πολλά, από το πέρασμα με κόκκινο, έως την μη χρήση φλας κατά την αλλαγή κατεύθυνσης και ούτω καθεξής.

Όλοι οι κανόνες κυκλοφορίας τίθενται ασπρόμαυροι από τον κώδικα, καθώς και κανόνες συμπεριφοράς, προτεραιότητες, υποχρεώσεις και σήματα κυκλοφορίας. Η εύρεση κάποιων παραβιάσεων είναι πολύ απλή, αλλά οι συνθήκες της σύγκρουσης πιθανώς πιο δύσκολα θα εξιχνιαστούν. Σε αυτό, η Αστυνομία καλείται συχνά να διενεργεί έρευνες στα σημεία των ατυχημάτων.

Έχουν γίνει τα πάντα για να αποφευχθεί το ατύχημα;

Η δεύτερη αρχή που μπορεί, ως εκ τούτου, να απαλλάξει τον οδηγό από το να τον κατηγορήσει 100% για ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα είναι απόδειξη ότι έχει κάνει ό, τι είναι δυνατόν για να αποφευχθεί το ατύχημα. Αυτή είναι μια αρχή που είναι πραγματικά πολύ δύσκολη από την άποψη της ερμηνείας, αλλά την οποία συχνά χρησιμοποιούν τα δικαστήρια. Βασικά, το σφάλμα ενός από τους οδηγούς που εμπλέκονται στο ατύχημα δεν αποκλείει εκείνο του άλλου που δεν έλαβε μέτρα και δεν έκανε ελιγμούς, ακόμη και έκτακτης ανάγκης, για να αποφύγει τη σύγκρουση.

Επομένως, η δεύτερη αρχή έρχεται σε σύγκρουση με την πρώτη γιατί ακόμα κι αν ο οδηγός που έχει παραβιάσει τον Κ.Ο.Κ είναι αναπόφευκτα υπαίτιος για το ατύχημα, ο άλλος επίσης, εάν δεν έχει δώσει την δέουσα προσοχή και δεν έχει προσπαθήσει με κάθε τρόπο να αποφύγει το τρακάρισμα, μπορεί επίσης να θεωρηθεί συνυπεύθυνος για το ατύχημα. Στην πραγματικότητα, όταν φτάνετε ενώπιον δικαστηρίου, οι δικαστές, εκτός από την επιβολή κυρώσεων για τις παραβιάσεις που διαπράχθηκαν από έναν ή και τους δύο οδηγούς, πρέπει να ελέγξουν εάν και οι δύο εμπλεκόμενοι οδηγοί είχαν λάβει όλα τα μέτρα που μπορούν να ληφθούν για την αποφυγή του τροχαίου.

Επίσης, σε αυτήν την περίπτωση, οι καταστάσεις που μπορεί να αντιμετωπιστούν κατά την οδήγηση στους δρόμους είναι πολλές. Ένα αυτοκίνητο που ξαφνικά αναστρέφεται για να στρίψει μετά από λάθος δρόμο και συγκρούεται με αυτό που το ακολουθεί. Παράνομος ελιγμός του πρώτου αυτοκινήτου, ταχύτητα του δεύτερου, απόλυτη έλλειψη αντανακλαστικών του οδηγού του αυτοκινήτου που ακολουθεί. Αυτές είναι πολλές από τις παρατηρήσεις που κάνει ένας δικαστής όταν εκδίδει ποινή.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Copyright © 2019 LawAndOrder.gr

iblogo